5 tips om te stoppen met snaaien

Bij veel mensen is het tussendoor snacken en snaaien de boosdoener als het gaat om overgewicht. Even een koekje hier en een dropje daar.. Het – ongecontroleerd – snaaien zorgt voor flink wat extra calorieën en is een belangrijk punt van aandacht wanneer je wilt afvallen en daarom deze 5 tips!

1) Zorg dat je voldoende eet tijdens je hoofdmaaltijden
Het ontbijt, de lunch en het diner zijn de basis. Zorg voor een gezonde maaltijd op die momenten. Zo zorg je er namelijk voor dat je tussendoor minder trek krijgt. Heb jij snel weer trek naar een maaltijd? Ga dan even na of er misschien te veel suikers in je voeding zitten. Deze zorgen voor snelle pieken EN dalen in je bloedsuiker met als gevolg al snel weer een hongergevoel.

2) Haal het niet in huis
Haal de koekjes, dropjes, chips, etc. simpelweg niet in huis, zo kom je niet in de verleiding om ze op te eten. Wanneer je huisgenoten hebt of visite krijgt is dat natuurlijk lastig. Zorg er in dat geval voor dat je de lekkernijen uit het zicht bewaart. Cravings ontstaan vaak door verleidingen: iets dat je ziet, ruikt of hoort.

3) Drink voldoende water
Het schijnt dat mensen dorst en honger nog weleens door elkaar halen. Zorg dat je voldoende water drinkt op een dag. Begin je trek te krijgen of ga je op zoek naar ‘iets lekkers’? Neem eerst een groot glas water.

4) Geef het een uur
Wanneer je een sterke craving hebt naar iets en je staat op het punt eraan toe te geven maak dan de volgende afspraak met jezelf. Je wacht een uur voordat je gaat handelen. In dat uur neem je een groot glas water en doe je iets wat je rustig of blij maakt. Misschien een wandeling buiten, een boek lezen of een warm bad nemen. Als na een uur je craving nog net zo sterk is dan pas geef je eraan toe. Je zal zien dat de drang om toe te geven afgezwakt is: van uitstel is afstel gekomen. Wel toegegeven? Zie het als een lapse, een kleine terugval. Je kan per direct weer de draad oppakken. Zie het tevens als een leermoment. Hoe is deze sterke craving ontstaan? Wat gebeurde er vandaag? Hoe ga je het de volgende keer aanpakken?

5) Vervang je snack moment
Bij veel mensen zie je dat het snacken meer een gewoonte is. Je pakt bijvoorbeeld altijd rond 15:00 uur een paar koekjes. Het moment hoeft in dat geval niet te veranderen, alleen wat je doet in dat moment. Ga dan om 15.00 uur even rustig zitten met een kopje thee en eet eventueel wat fruit of een gekookt eitje. Zet je ‘slechte’ gewoonte om in een goede en gezonde gewoonte.

Krijg meer grip op het snaaien met bovenstaande tips, veel succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *