Afrekenen met een slechte gewoonte

Heb jij ook een slechte gewoonte als het om voeding gaat? Een waarvan je al langer baalt? Elke keer heb je spijt, voel je je er geestelijk of misschien zelfs wel lichamelijk niet goed bij en tóch blijf je het doen. Dit is het moment om met die gewoonte af te rekenen. Laat het een belangrijke stap zijn in je weg naar een gezonder leven.

Stop ergens mee
Drink jij ook te veel koffie op een dag? Graai je gedachteloos in de snoeppot van kantoor? Werk je het koekje bij de koffie standaard naar binnen? Snel een croissant onderweg naar werk ’s ochtends? Bij elke Netflix avond worst en chips op tafel? Een snack bij het pompstation? Toch weer die pizza laten thuisbezorgen na een uurtje overwerk?

Waarschijnlijk hoef je er niet eens over na te denken, je weet precies over welke gewoonte ik het heb. Die gewoonte waar je eigenlijk niet eens echt van geniet, die je eigenlijk altijd een slecht gevoel achteraf geeft en waarvan je keer op keer tegen jezelf zegt dat het nu echt de laatste keer was.. Met die gewoonte ga je stoppen. ‘Stop ergens mee’ is een zeer bruikbare tip die ik enige tijd geleden las in ‘The happiness project’ van Gretchen Rubin, super interessant en vermakelijk boek. Het is simpel, duidelijk en haalbaar. Het ging haar om wat voor slechte gewoonte dan ook – met minder negativiteit als doel – maar ook wanneer het gaat om gezonder leven is het een zeer bruikbare tip.

Snelle fix
Vaak zit er achter zo’n gewoonte een bepaald gevoel. Mensen eten bijvoorbeeld uit eenzaamheid, om de werkdag door te komen, de week te breken, een verdrietig gevoel voor even te laten verdwijnen. Klinkt allemaal heel zwaar, maar het feit is dat mensen eten vaak gebruiken om zich even goed te voelen. Het werkt namelijk zo dat wanneer jij je rot voelt je brein gaat zoeken naar een oplossing. Waar werd je in het verleden vrolijk van? Oh en je brein houdt van een snelle fix.. Dat betekend dus vaak suiker, cafeïne en alcohol.

Wanneer je dat doorhebt van jezelf kan alleen de bewustwording je al helpen op een ‘zwak’ moment. Waar heb je eigenlijk echt behoefte aan? Slaap? Ontspanning? Liefde? Gezelschap? Een goed gesprek? En wat gebeurt er met je als je je niet laat troosten door eten? Als je de gevoelens gewoon even toe laat en echt bewust wordt van wat er op het moment speelt in je leven. Probeer daar naar te handelen en je drang voor die snelle fix zal met de tijd minder worden.

Gezond alternatief
Andere gewoonten zijn er gewoon ingeslopen, het gaat bijna op de automatische piloot. In zo’n geval kan je een dergelijke gewoonte vervangen door een gezondere variant. Dat derde kopje koffie wordt een bakje thee. Maak er dan ook echt werk van en ga op zoek naar een heerlijk bijzondere thee of maak zelf verse munt of gember thee. Na een paar dagen zul je merken dat je daar net zo blij van wordt – blijer zelfs! – want het ging eigenlijk om dat extra rust momentje of even bijkletsen met die collega.

Focus je deze maand volledig op stoppen met die ene gewoonte waar je al een tijd van af wilt. Je zult je een stuk beter voelen wanneer je met die gewoonte hebt afgerekend. Je hebt een belangrijke stap gezet naar een gezonder leven en een stukje controle teruggepakt. Succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *