Broodje gezond?

Gezond belegde boterhammen

Veel Nederlanders eten dagelijks een boterham met de lunch. Hoe gezond is jouw broodje?

Vleeswaren zijn een bekend beleg voor op je brood, maar niet zo gezond. Vleeswaren zijn bewerkte producten en worden niet aanbevolen door de Gezondheidsraad. Je hebt het namelijk niet nodig en ze worden zelfs in verband gebracht met welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes 2. Vleeswaren eet je dus met mate. Je kan beter kiezen voor een goed stukje vlees bij je avondeten dan voor vleeswaren op je brood. De Gezondheidsraad adviseert overigens om maximaal 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram roodvlees.

Oké geen vleeswaren, maar wat dan wel? Ei en vette vis bijvoorbeeld of kies voor groenten, op die manier kom je ook makkelijker aan de 200 gram groenten per dag! Denk aan:

  • Hüttenkäse met tomaat
  • Cottagecheese met aardbeien
  • Roerei met tomaat
  • (zelfgemaakte)Hummus met gegrilde courgette
  • Avocado met een gekookt ei
  • Haring met augurk en ei
  • Makreel met rucola
  • Gerookte zalm met komkommer

Maar ook restanten van de vorige avond kunnen op brood gegeten worden! Oh ja, dat broodje is natuurlijk een volkorenbroodje, helemaal gezond!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *