Groen licht voor groenten!

Groenlicht voor groenten

Verrassend vaak krijg ik vragen over welke groenten gezonder zijn. En dan niet bietjes, boerenkool of wortels, maar vers, diepvries of pot? Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ze zijn allemaal gezond. De voedingswaarden zijn min of meer allemaal gelijk. Ik neem je even mee in de wereld van groenten.

Verse groenten
In de praktijk duurt het vaak even voordat een product van het land in de supermarkt terecht komt. Zeker tegenwoordig zijn het hele jaar door alle groenten verkrijgbaar, dat betekent dat ze worden ingevlogen vanuit andere landen, vaak ook buiten de EU. De ‘verse’ producten in de schappen zijn soms al enkele weken oud! De reistijd of gewoon ‘de tijd’ zorgt ervoor dat de voedingswaarden afneemt. Dat gebeurd natuurlijk ook bij je thuis wanneer je die courgette een week in je keuken laat slingeren. Wil je écht verse groenten? Koop dan seizoensgroenten, puur omdat de tijd tussen land en schap korter is. En ook niet onbelangrijk, kook je groenten niet onnodig lang en/of in te ruim water, ook dan verlies je voedingswaarden.

Diepvries
Diepvriesgroenten worden vrij snel na de oogst ingevroren. Het verwerkingsproces is niet zo intensief en er gaan dus vrij weinig voedingswaarden verloren. Nadeel van diepvries groenten is de verpakking. Doordat de groenten niet geheel zijn afgesloten, komt er zuurstof bij en dan gaat de tijd weer z’n werk doen. Gaandeweg verlies je dus nog wel wat voedingswaarden. Diepvriesgroenten hoef je trouwens niet eerst te ontdooien voor het koken. Super handig dus om altijd wat groenten in je diepvries te hebben liggen.

Pot
Ook de groenten in een pot of blik worden vrij snel na de oogst verwerkt. De tijd heeft hier dus weinig kans, maar het verwerkingsproces is wel intensiever dan bij diepvriesgroenten. Door de verhitting gaan meer voedingswaarden verloren. Je moet daarbij wel beseffen dat wanneer jij thuis ‘verse’ groenten verwerkt in je eigen keuken (snijden, koken) je ook voedingswaarden verliest. De hitte in de fabriek is wel hoger. Een andere zorg is wat er nog meer – naast de groenten – in het potje zit. Vaak hoor je wilde verhalen over conserveringsmiddelen. Dit is onjuist! Mogelijk komt de verwarring door het woord ‘conserve’. De groenten wordt inderdaad geconserveerd, maar dat is het proces en heeft niets met enge toegevoegde middelen te maken. Wat zit er dan wel in? Meestal suiker, azijn, zout en soms een bindmiddel. Suiker klinkt eng, maar in de praktijk valt de hoeveelheid vaak erg mee. Je kan altijd het etiket checken, bedenk wel dat het suikerhalte dat wordt vermeld inclusief de suiker uit het product is. Groenten uit pot warm je gemakkelijk en snel op en staat zo op tafel.

Blik
Groenten in blik stond een tijdje in het verdom hoekje door het blik zelf. De coating in het blik zou bepaalde gevaarlijk stoffen bevatten die mogelijk terecht komen in het product. Binnen de EU worden de verpakkingen echter goed gecontroleerd.

Zoals je hebt gelezen verliest elke vorm wel wat aan voedingswaarden. Eet voldoende groenten en varieer vooral lekker. Diepvries en pot kunnen zo mooi bijdragen aan voldoende groenten, omdat het wat makkelijker is in de bereiding. Ik geef dus groen licht aan alle groenten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *