Hoe gezond is koffie?

Koffie is een van de populairste drankjes in Nederland. Maar is koffie ook een gezonde keuze? Over koffie zijn nogal wat tegenstrijdige berichten in de media verschenen. Tijd om de feiten op een rijtje te zetten.

Koffie wordt gemaakt van koffiebonen en water. De koffieboon – eigenlijk geen boon maar een zaadje van de koffieplant – wordt gebrand en gemalen. Met water en de gemalen koffiebonen zet men koffie, dit kan op verschillende wijze plaatsvinden. Zo heb je filterkoffie, espressokoffie en kookkoffie.

Gezond?
Uit een grote meta-analyse – waarin meerdere onderzoeken naast elkaar werden gelegd – blijkt dat mensen die dagelijks koffie drinken een lager risico hebben op hart- en vaatziekten. In koffie zitten namelijk allerlei goede stofjes als antioxidanten, mineralen en polyfenolen. En toch is ook het tegenovergestelde beweerd. Waar gaat de ophef over?

Cafeïne
Cafeïne zou eventueel gevaarlijk zijn omdat het een oppeppend middel is. Zo stimuleert cafeïne de aanmaak van adrenaline en maakt het mensen alert en waakzaam. Maar is het ook gevaarlijk? Er is geen bewijs voor negatieve gezondheidseffecten. Volgens de Gezondheidsraad kan je tot 400 mg cafeïne innemen per dag, dat zijn ongeveer 4 kopjes koffie. Dit geldt voor gezonde volwassenen (voor zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven, kinderen en jongeren geldt dat niet). Het is wel zo dat sommige mensen gevoeliger zijn voor cafeïne dan anderen. Veel gehoorde klachten zijn een verhoogde bloeddruk en hartslag, rusteloosheid, slapeloosheid, zweten of een opgejaagd gevoel. Je kan dan zelf het beste aanvoelen of je zou moeten minderen met koffie. De praktijk wijst uit dat het verstandig is om na 15h geen koffie meer te drinken, omdat de cafeïne wel 5 tot 6 uur lang kan doorwerken.

Koffie – de cafeïne – zou daarnaast ook vochtafdrijvend zijn, hiervoor is echter geen bewijs. Koffie bevat water en draagt gewoon bij aan de vochtbalans.

Cafestol
Je hoort ook veel verhalen over gefilterde en ongefilterde koffie. Dit heeft te maken met een ander stofje in de koffie, namelijk cafestol. Het is een vetachtige substantie en dit stofje verhoogd het LDL-cholesterol. Bij gefilterde koffie wordt dit stofje er echter uitgefilterd. Het zijn met name de kookkoffie en de cafetiėrekoffie die veel cafestol bevatten. Dit zijn vormen van ongefilterde koffie. (N)espresso en koffie van cups kunnen in beide categorieën vallen. Het hangt af van het apparaat en diens filter. Meestal vallen ze in een soort tussen categorie. Ze bevatten meer cafestol dan in echte gefilterde koffie, maar minder dan in de kookkoffie. Het advies van de Gezondheidsraad is duidelijk: vervang ongefilterde koffie door gefilterde koffie.

Advies
Koffie heeft dus positieve en negatieve eigenschappen. Wanneer je wilt genieten van de gezondheidsvoordelen, maar wilt wegblijven van de nadelen is het advies om 2 tot maximaal 4 koppen gefilterde koffie per dag te drinken. Luister vooral ook goed naar je lichaam en minder met koffie als je er onrustig van wordt.

En niet onbelangrijk, je koffie drink je natuurlijk zwart en dus zonder toevoegingen. Mijn havermelk cappuccino is geen dagelijkse gewoonte. Af en toe is helemaal prima, het gaat allemaal om balans.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *