Lekker en gezond uiteten

Gezond en lekker uiteten tijdens het afvallen

De terrassen zijn weer open en dat betekent natuurlijk een hapje eten of een drankje in het zonnetje! Of nou ja, onder de luifel met een terrasverwarmer, want het blijft wel Nederland. Maar hoe kun je nu uiteten zonder je goede voornemens overboord te gooien? Met deze tips gaat dat zeker lukken.

Doe je huiswerk vooraf
Als je inspraak hebt in de keuze van het restaurant is dat een super goed begin. Zo heb je zelf in de hand bij welk restaurant jullie gaan eten en kan je een keuze maken op basis van de keuken en de menukaarten. Zo is de (Nederlandse)Chinees niet zo’n goede keuze, want dat zijn calorierijke gerechten en niet bepaald gezond. Ook als je geen invloed hebt op de keuze van het restaurant raad ik je aan om je huiswerk te doen. Check de menukaart op de website en bel eventueel naar het restaurant om te informeren naar de mogelijkheden om af te wijken.

Zonder honger naar het restaurant
Een veel gemaakte fout is het overslaan van ontbijt en lunch op de dag van het etentje. Jezelf uithongeren zodat je ’s avonds los kan gaan is niet de juiste weg. Je komt dan met honger aan in het restaurant en daardoor maak je het jezelf extra moeilijk om voor gezonde keuzes te gaan. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen om licht te lunchen of om je (middag) tussendoortje over te slaan.

Neem geen brood vooraf
In vrijwel elk restaurant wordt een broodje vooraf aangeboden, heerlijk witbrood met kruidenboter. Heerlijk, maar natuurlijk geen gezonde keuze en extra calorieën. Skip de broodjes vooraf.

Water op tafel
Bestel om te beginnen een fles of karaf water voor op tafel. Water is een gezonde keuze en kan je het beste kiezen als basisdrankje voor de avond. Neem daarnaast gerust een glaasje wijn of iets anders lekkers, maar houd het bij maximaal 2 glazen. In drankjes zitten veel calorieën vanwege de suikers en bovendien is alcohol natuurlijk niet gezond.

Een glas champagne (brut) bevat minder calorieën dan wijn. Een caloriearm mixje? De skinny bitch: wodka met spa rood.

Sla een gang over
Het is verstandig om tijdens je etentje niet EN een voorgerecht EN een hoofdgerecht EN een dessert te kiezen… Sla gerust een gang over. Ben je met een groter gezelschap en wil je niet ongezellig doen? Neem twee voorgerechten in plaats van een voor- en hoofdgerecht of deel een voorgerecht met een tafelgenoot.

Juiste keuze hoofdgerecht
En dan het hoofdgerecht… wat kan je het beste kiezen? Als je al deze tips toepast heb je al behoorlijk wat ‘schade’ beperkt en afhankelijk van je subdoelen (afvallen doe je stapsgewijs) en je verdere eetpatroon kan je heus wel een keer saté met frietjes of een hamburger bestellen. Ga je wat vaker uiteten of staat het je huidige doelen danwel eetpatroon in de weg? Kies dan voor een gezonder gerecht. Veel restaurants hebben tegenwoordig maaltijdsalades op de kaart. Dit zijn rijkgevulde salades met bijvoorbeeld peulvruchten, vis en groenten. Daarnaast kan je altijd vragen naar de mogelijkheden. Kan de dressing/saus apart? Zo kan je zelf doseren. Kan je extra groenten krijgen in plaats van frietjes? Of deel een frietje met je tafelgenoot. Ook als het niet op de kaart staat is er vaak veel mogelijk. Informeer gerust bij de bediening.

Dessert overslaan?
Ja eerlijk is eerlijk… er zijn weinig gezonde desserts in een restaurant. Mijn advies zou dan ook zijn om het dessert te skippen of te kiezen voor thee of koffie. Bestel deze laatste bijvoorbeeld zonder koekje om de verleiding te vermijden. Je kan er ook voor kiezen om een dessert te delen met een tafelgenoot. Zo geniet je met mate.

Houd je hoofd koel en maak keuzes, voorkom dat een etentje een excuus wordt om helemaal los te gaan. Je kan prima gezond uiteten, genieten en toch de schade beperken.

Wil jij begeleiding bij het afvallen? Dat kan nu vanuit de basisverzekering zonder eigen risico met het CooL programma.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *