Minderen met suiker

Deze week is de nationale suiker challenge van het diabetesfonds*. Een mooi moment om het te hebben over suiker, over minder suiker om precies te zijn. Vriend en vijand zijn het er namelijk over eens dat wij Nederlanders veel te veel suiker eten en dat dat niet goed is voor de gezondheid. Om gezonder te leven zullen we moeten minderen met suiker. Hoe pak je dat aan?

Overgewicht en diabetes 2
Ongeveer de helft van alle volwassen in Nederland kampt met overgewicht en zo’n 1 miljoen mensen hebben diabetes type 2. Diabetes type 2 is vrijwel altijd het gevolg van een ongezonde leefstijl. Een belangrijke speler in die ongezonde leefstijl is suiker. We krijgen veel suiker binnen door geraffineerde producten. Dat zijn de fabrieksmatig bewerkte producten en de supermarkt ligt er vol mee. Denk aan snoep, koek, chips, ijs, taart, vla, frisdrank, ontbijtshakes, maar ook witte pasta. En vergeet niet de ‘tafelsuiker’ die we nog toevoegen in de koffie en thee. Je begrijpt dat dat allemaal behoorlijk aantikt. Het goede nieuws is dat je diabetes type 2 en overgewicht kan voorkomen (en behandelen) door een gezonde leefstijl.

Stapsgewijs
Zo’n gezonde leefstijl bereik je het beste stapsgewijs. Dus niet een paar weken lang het roer om en daarna weer terugvallen in je oude gewoontes, maar stap voor stap veranderingen aanbrengen. Een gezonde leefstijl ziet er ook niet voor iedereen hetzelfde uit, het is jouw gezonde leefstijl. Het past bij je en je doet het op jouw eigen tempo. Op die manier houd je het een leven lang vol!

Eerste stap: drankjes
Aangezien we het deze week specifiek over minder suiker hebben is het een goede eerste stap om te beginnen bij je drankjes. Vaak krijgen we veel suiker binnen via onze drankjes. Denk aan frisdranken, energiedrankjes en ook vruchtensappen. Deze zitten allemaal boordevol suikers. Houd het simpelweg bij water, thee en koffie (met mate). Drink jij je thee en koffie nog met suiker? Bouw dit dan rustig af. Zoetjes zijn op de lange termijn geen oplossing, maar ter vervanging van suikerklontjes kunnen ze wel helpen bij het afvallen. Probeer uiteindelijk ook de zoetjes af te bouwen, anders houden ze je behoefte aan zoet in stand. Bovendien is het een fabrieksmatig product en bevat het verder geen voedingsstoffen.

Koolhydraten
En dan? Wanneer je kiest voor gezonde voeding zullen er meestal niet te veel suikers inzitten. Er is niets mis met koolhydraten wanneer je dat uit je gezonde voeding haalt. Koolhydraten zijn voedingsstoffen die energie leveren. Je hoeft dus niet te stoppen met het eten van fruit. Het gaat om alle extra suikers in snoep, koek, kant-en-klare maaltijden, cornflakes, vla, sausjes, etc. Denk ook aan het beleg op je brood, zoals jam, hagelslag, maar ook in vleeswaren zit vaak veel suiker (en zout). Je zal verrast zijn in hoeveel producten er suiker wordt toegevoegd, check dus altijd even het etiket. Vervang deze producten vervolgens voor gezonde alternatieven en je vermindert al drastisch je suikerinname.

Te veel suiker is ongezond. Minderen met al die extra suikers zal je bovendien helpen in de strijd tegen de overtollige kilo’s. Pak het stap voor stap en neem de tijd voor een leefstijlverandering.

Wil jij begeleiding bij het afvallen en ben je klaar voor een echte leefstijlverandering? Check dan even de CooL! Een leefstijlinterventie die volledig wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Vanuit de basisverzekering zonder eigen risico.


* https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/suiker-challenge

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *