Ontspanning

Stress is een grote boosdoener als het gaat om welvaartsziekten. Wat mij betreft begint een gezonde leefstijl met de juiste balans tussen (in)spanning en ontspanning oftewel stress en rust. Het maakt het aanzienlijk makkelijker om je doelen te halen op het gebied van voeding en beweging.

Stress als risicofactor
Ontspanning is belangrijk in het leven, niemand wil continue stress. Wanneer de balans tussen stress en rust ver te zoeken is kan dit leiden tot overspannenheid en uiteindelijk zelfs tot een burn-out. Mensen die overspannen zijn of daartegenaan lopen hebben vaak ook een ongezonde leefstijl. Het is namelijk veel moeilijker om bewuste keuzes te maken en verleidingen te weerstaan als je onder grote spanning staat. Langdurige stress kan ook je bloeddruk verhogen. Zo werkt het verschillende welvaartsziekten in de hand.

Wanneer wordt stress nou ongezond?
Stress wordt ongezond als je lichaam en geest niet genoeg tijd krijgen om te herstellen. Dat is dus de bekende (dis)balans tussen inspanning en ontspanning. Ook wanneer mensen een lange periode aanzienlijk veel ‘moeten’ en weinig tijd hebben voor de dingen die ze zelf zouden ‘willen’ doen, ontstaat disbalans. Werk aan ontspanning en voorkom die disbalans.

Ontspanning
Ontspanning is heel persoonlijk en voor iedereen anders. Zorg dat je dingen onderneemt waar jij blij van wordt. Dat kan van alles zijn: tekenen, paardrijden, film kijken, wandelen, bergbeklimmen, duiken, lezen, breien, koken, dansen, zwemmen, luieren, de lijst is eindeloos en je kan het alleen of samen doen. Als jij er maar van oplaadt en je stress kan loslaten. Daarnaast moet je ook de bron van te veel spanning aanpakken. Voor sommige mensen helpt het om ’s avonds even niet bereikbaar te zijn en exclusief tijd door te brengen met het gezin. Voor anderen zal het helpen om grenzen aan te geven, bijvoorbeeld op je werk wat betreft toenemende werkdruk, maar ook als je sociale agenda overloopt.

Ga derhalve bij je jezelf na hoe je meer rust en ontspanning kan inlassen, maar ook hoe je spanning en druk kan verminderen.

Slaap
Slapen is essentieel. Talloze processen in je lichaam herstellen en resetten tijdens je slaap. Je merkt vrijwel direct de gevolgen van een slechte nachtrust: vermoeidheid, concentratieproblemen, je bent prikkelbaar en energieloos. Een goede nachtrust heeft een duur van 7 tot 9 uur, je valt binnen 30 minuten in slaap en je slaapt aan één stuk door (of maximaal 1x wakker worden en valt dan binnen 20 min weer in slaap).

Er zijn veel manieren om een goede nachtrust te bevorderen, de hoofdlijnen zijn:

  • vaste tijden van naar bed gaan en opstaan;
  • geen dutjes overdag;
  • vermijden van inspanning (mentaal en fysiek) vlak voor het slapen;
  • niet (zwaar) eten voor het slapengaan;
  • geen koffie en alcohol voor het slapengaan;
  • vermijden van beeldschermlicht voor het slapengaan;
  • juiste klimaat in de slaapkamer (schoon, rustig en zo’n 18° C);
  • een avondritueel helpt: even ontspannen en klaarmaken voor het slapen.

Ontspanning is geen luxe, maar een must voor een gezonde leefstijl. Maak van rust en slaap een prioriteit en investeer zo in je gezondheid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *