Sugar cravings

Sugar cravings...

De meeste van ons kennen wel de sugar cravings.. een ongelooflijke trek in suiker. Hoewel we weten dat te veel suiker niet goed voor je is, blijkt het vaak onweerstaanbaar. Waarom zijn we met z’n allen zo gek op suiker?

Natuurlijke drang naar suiker
Eigenlijk stamt onze drang naar suiker uit de oertijd. Een te veel aan suikers wordt omgezet in vet en als je niet weet wanneer je volgende maaltijd is kan een vetlaagje een goede uitkomst zijn. De mens nam dus rijkelijk van de vruchtjes wanneer ze deze tegenkwamen om een reserve op te bouwen. Dat oerinstinct hebben we nog steeds. Inmiddels hebben wij echter 24/7 eten ter beschikking in het Westen en eigenlijk zit dat oerinstinct ons nu in de weg.

Dopamine
Suiker geeft op de korte termijn een goed gevoel en dat heeft alles te maken met het beloningscentrum in de hersenen. Suiker zorgt voor vrijgave van dopamine. Dit stofje is verantwoordelijk voor de ervaring van genot en plezier. Je (oer)brein denkt dus heel simpel: suiker zorgt voor een goed gevoel. En hij zal de inname daarvan dus ook stimuleren wanneer je je – om wat voor reden dan ook – slecht voelt. Maar je hersenen zijn niet gemaakt voor het zo vaak afgeven van dopamine en je gevoeligheid voor dopamine kan daardoor afnemen. Je kan dus – net zoals bij insuline – resistent worden. Er is dan steeds meer nodig om hetzelfde resultaat te behalen.

Verzadigd gevoel
Leptine is een belangrijk hormoon dat een rol speelt bij het gevoel van honger- en verzadiging. Dit stofje communiceert met je hersenen om aan te geven of je vol zit en of je genoeg reserve vet hebt. Als je echter veel suiker eet wordt je bloedsuikerspiegel onstabiel (aanzienlijke pieken en dalen). Gevolg is een verhoogde afgifte van insuline en dat blokkeert die leptine signalen. Je gevoel van honger en verzadiging raakt daardoor van slag.

Deze factoren dragen allemaal bij aan de vicieuze cirkel waarin je terecht komt als je veel suikers binnenkrijgt. Wanneer je suiker eet voel je je even goed – piek in de bloedsuikerspiegel – daarna verdwijnt dat heel snel – flinke daling van de bloedsuikerspiegel – en ben je moe en prikkelbaar en heeft je lichaam weer opnieuw suiker nodig.

Het goede gevoel, de schommelingen van je bloedsuikerspiegel en onze natuurlijke drang zorgen dus voor onze sugar cravings. Het goede nieuws is dat je deze cravings goed in de hand kan houden!

Wil jij op een gezonde manier afvallen en minderen met suiker? Check dan even het CooL programma, het traject dat volledig wordt vergoed door de zorgverzekeraar.

Bronnen
Bemmelen, Carola van, De gelukkige eter: voor een relaxte relatie met eten, Houten: Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum (2018).
Cortvriendt, William, Lichter, Hilversum: Uitgeverij Lucht bv (2018).
Stam, Huib, Suiker het zoete vergif, Amsterdam: Uitgeverij Carrera (2015).

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *