Voeding

Gezonde voeding

Voeding en diëten… over weinig onderwerpen is er zoveel geschreven. Het draait om de belangrijke vraag: Wat is nu gezonde voeding?

Op basis van de Richtlijnen Goede Voeding (2015) van de Gezondheidsraad, adviezen van wetenschappers en vanuit mijn persoonlijke perspectief raad ik het volgende aan:

  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groenten;
  • Eet wekelijks peulvruchten;
  • Eet 2 stuks fruit per dag;
  • Kies voor de volkoren variant qua brood, pasta, wraps en rijst. Af en toe aardappels is prima!
  • Maximaal 500 gram vlees, waarvan niet meer dan 300 gram roodvlees;
  • Zeker 1x in de week vette vis;
  • Regelmatig een eitje;
  • Handje ongezouten noten per dag;
  • Gebruik vloeibare plantaardige boter of olijfolie (mild) om in te bakken. Extra vierge olijfolie voor op je brood of in de salade. Af en toe roomboter kan geen kwaad;
  • Drink voornamelijk water, thee en koffie;
  • Maximaal 4 koppen (gefilterde) koffie per dag;
  • Géén suikerhoudende dranken, zoals energiedrinks, frisdranken en vruchtensappen;
  • Neem een portie zuivel, liefst yoghurt ivm de yoghurtculturen. Een verrijkte sojavariant kan ook, het gaat om de vitamines B2 en B12 en calcium;
  • Gebruik verschillende smaakmakers: kruiden & specerijen;
  • Beperk de inname van keukenzout;
  • Beperk geraffineerde producten.

Varieer vooral! Elk product heeft zijn eigen combinatie van vitaminen en mineralen, als je goed varieert zou je alles moeten binnenkrijgen.

Betekent dit dat je hier nooit van mag afwijken? Nee, maar laat dit een uitgangspunt zijn. Dan kan je zo nu en dan best wat lekkers eten dat niet binnen de gezonde richtlijnen valt.

De 85-15% regel van het Voedingscentrum geeft het mooi weer.

Het roer hoeft ook niet in een keer om, probeer stapsgewijs steeds gezondere keuzes te maken. Kijk eens of je van je huidige producten een gezondere variant kan uitkiezen, bijvoorbeeld een yoghurt met minder toegevoegde suikers.

Gezonde voeding hoeft dus niet ingewikkeld te zijn, maar je voedingspatroon verander je het beste stapsgewijs. Tip: houd een week een voedingsdagboek bij en ontdek – met behulp van een leefstijlcoach – waarop jij nog gezondheidswinst kan behalen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *