Waarom het zo moeilijk is om je aan je eigen voornemens te houden

Je had je zo voorgenomen om gezonder te gaan eten en nu sta je op een doordeweekse avond toch weer een pizza weg te werken. Waarom is het zo moeilijk om je aan je voornemens te houden?

Je wilt gezonder leven. Misschien wil je afvallen of je gewoon wat fitter voelen. Je hebt voornemens gemaakt, want dingen moeten echt gaan veranderen. Wellicht heb je jezelf voorgenomen doordeweeks geen pizza meer te eten of dat glaasje wijn te laten staan. Maar het is soms net of je een engel en een duivel op je schouders hebt meelopen. Aan de ene kant is er jouw gezondheid en je goede voornemens. Je wilt een gezond lichaam: vol energie en bestand tegen een stootje. Aan de andere kant wil je NU wat lekkers, je wilt jezelf nu troosten of verwennen. Een klassieke tweestrijd.

Situatie
Stel je neemt jezelf voor doordeweeks geen pizza meer te eten. Maar dan heb je woensdag een rotdag op werk, je voelt je uitgeput en je mist op weg naar huis ook nog eens de trein. Dit zijn van die momenten dat je met jezelf gaat onderhandelen. Je voelt je beroerd en ongelukkig en iets in je wilt dat gaan compenseren. Als je nu een pizzapunt haalt, denk je dat je je beter gaat voelen. Bovendien heb je ook echt honger! En eigenlijk heb je het wel verdient, je werkt hard, je bent slecht behandeld op werk en ach… maakt die ene pizzapunt nou echt het verschil? Bovendien ga je morgen toch sporten. Herkenbaar?

Ontdek je patronen
Wat kan je hiertegen doen? Je moet gaan observeren wanneer het opspeelt en welke motieven er zijn. Je wilt vooral je ‘zwakke momenten’ ontdekken. Wanneer overheerst het? Voor iedereen is dat anders, maar vermoeidheid, stress, verdriet, eenzaamheid en hormonen spelen bij de meeste een grote rol. Feitelijk wil je op die momenten compenseren: het slechte gevoel vervangen. Er zijn verschillende manier om daar mee om te gaan, maar de eerste stap is observeren. Wat is er aan de hand? Welke gedachten komen bij je op? Wat waren de waarschuwingssignalen? Hoe voel je je na je ‘misstap’? Waarom had je het voornemen überhaupt, wat is je motivatie?

Tip!
Het begint met een goede voorbereiding. Zorg ervoor dat je voornemen helder geformuleerd is en bovendien ook haalbaar is. Dus als je minimaal beweegt is een voornemen om 5x per week naar de sportschool te gaan niet heel realistisch. Veranderen doe je echt het beste in kleine stappen.

Dus waarom is het zo moeilijk?
Je houden aan goede voornemens is moeilijk omdat het gaat om een gedragsverandering. En ja, gedragsverandering en dus het doorbreken van oude, hardnekkige gewoonten is moeilijk. Het gaat namelijk vaak onbewust. De eerste stap is echt die bewustwording. In het COOL programma staat gedragsverandering centraal en gaan we uitgebreid met deze problematiek aan de slag. Het COOL programma wordt volledig vergoed door de zorgverzekeraar: vanuit de basisverzekering zonder eigen risico. En prachtige kans om begeleiding te krijgen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl!