Waarom je koolhydraten niet hoeft te mijden

Het koolhydraatarm dieet is super populair en eerlijk is eerlijk: je gaat ervan afvallen. Maar in dit artikel leg ik je graag uit waarom je koolhydraten niet hoeft te mijden om af te vallen.

Wat zijn koolhydraten?
Wat zijn koolhydraten nu precies? Onze voeding bestaat uit macronutriënten en micronutriënten. Micronutriënten zijn vitamines, mineralen en spoorelementen. Macronutriënten zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Het zijn voedingsstoffen die ons lichaam in grote hoeveelheden nodig heeft én onder andere energie leveren. Alle koolhydraten worden omgezet in glucose. Glucose is brandstof voor het lichaam. Glucose kan alleen gebruikt worden als energievoorziening. Bij een overschot aan glucose wordt het dus al snel opgeslagen als vet. We hebben het hier over ons lichaamsvet. Te veel lichaamsvet zorgt voor overgewicht.

Goede en slechte koolhydraten
Eigenlijk zou je niet alle koolhydraten over een kam moeten scheren. Sommige koolhydraten zijn slechter voor je dan andere. Dat heeft te maken met hun ‘verpakking’. Een koolhydraat in een banaan is namelijk omsingelt door vezels en vitamines en is dus gezonder dan een koolhydraat in een witte boterham. Die laatste doet eigenlijk niets anders dan je energie geven (en dus opslaan in vet bij een te veel) en bovendien piekt je bloedsuikerspiegel er enorm van (een interessant verhaal voor een andere keer). Deze slechte koolhydraten zitten in geraffineerde producten, oftewel bewerkte producten (ontbijtkoek, chips, gebak, witte pasta, etc.).

Nadelen koolhydraatarm dieet
Tot zover dus logisch dat je afvalt als je minder koolhydraten eet, maar zoals hierboven beschreven zitten er ook koolhydraten in gezonde producten, zoals fruit en aardappels, welke je dan misloopt. Bovendien gaan mensen vaak producten eten die weliswaar koolhydraatarm zijn maar alsnog ongezond. Denk daarbij aan een te veel aan vleeswaren.

Voordelen koolhydraatarm dieet
Een koolhydraatarm dieet hoeft niet ongezond te zijn, maar het is dus wel van belang dat je écht gezond eet met veel groenten en andere slechte producten ook mijdt. Voor mensen met diabetes 2 kan het een prima dieet zijn om op een gezond gewicht te komen en soms zelfs van de medicatie af te komen. Echter, het is van belang om dat te doen onder begeleiding van een diëtist. Je kan ook contact opnemen met je huisarts.

Afvallen ondanks koolhydraten
Afvallen kan ook zonder een streng koolhydraatarm dieet. Vermijd ‘gewoon’ (makkelijker gezegd dan gedaan) de slechte koolhydraten, oftewel de geraffineerde producten. Je kan prima volkorenbrood, bananen en zilvervliesrijst eten. Overgewicht is het gevolg van een ongezonde leefstijl. Het is vrijwel nooit te wijten aan één specifiek product of productgroep. Het gaat om het hele plaatje, je voedingspatroon. Zorg er dus voor dat je basis gezond is en laat de geraffineerde producten een uitzondering zijn. Zo’n gezonde leefstijl gaat ook zorgen voor gewichtsverlies, weliswaar wat minder snel, maar uiteindelijk is dat ook beter voor je. De kans dat de kilo’s terugkomen is dan aanzienlijk kleiner. Bovendien kan je een gezonde leefstijl (met af en toe wat lekker ongezonds) je hele leven volhouden en je boekt naast gewichtsverlies ook nog eens gezondheidswinst!

Wil jij ook op een gezonde manier afvallen? Check dan het CooL programma. Een traject van 24 maanden dat volledig wordt vergoed door de zorgverzekeraar, zonder eigen risico!

Om af te vallen hoef je dus niet alle koolhydraten te mijden, vermijd gewoon de slechte koolhydraten. Afvallen is niet makkelijk, het gaat namelijk om je eetpatroon en je gedrag. Verandering daarvan kost tijd en er is géén magische quick-fix. Het goede nieuws is dat een gezonde leefstijl wel je hele leven vol te houden is, je een gezond gewicht bereikt en misschien nog wel het belangrijkste: je behoudt dat gezonde gewicht ook.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *