Wat zullen we drinken?

Waterfles vullen met water

Ja wat drink je nou precies in een gezonde leefstijl? De basis is simpel: water.

Water
Water dus, want tenslotte bestaat je lichaam ook voor 60% uit water. Als je te weinig water drinkt droogt je lichaam uit en zal je lichaam minder goed functioneren met als resultaat dat jij je belabberd voelt. Wist je trouwens dat je lichaam soms dorst verward met honger? Het kan dus helpen om – wanneer je een hongerig gevoel hebt tussen de maaltijden door – een groot glas water te drinken. Gemiddeld gezien drinken we het beste zo’n 1,5 tot 2 liter water/vocht, maar dat hangt wel af van verschillende factoren zoals inspanning en temperatuur. Overdrijven is trouwens géén goed idee, je loopt dan het risico op watervergiftiging.

Thee
Een aanvullende en gezonde manier om aan die 1,5 tot 2 liter vocht te komen is door het drinken van thee. Echte thee is thee dat gemaakt is van de gedroogde bladeren van de theeplant zoals bijvoorbeeld zwarte thee, earl grey of groene thee. Het drinken van groene en zwarte thee verkleint de kans op een beroerte en verlaagt de bloeddruk. Er wordt dan ook geadviseerd – voor volwassenen – om 3 kopjes thee per dag te drinken. Kruidenthee – zoals gemberthee en muntthee – is officieel géén thee, maar een kruidenaftreksel. Overigens ook een prima manier om aan je vocht te komen én vaak hebben de kruiden een gunstige werking op de gezondheid of verlichten ze kwaaltjes. Wist je bijvoorbeeld dat muntthee helpt tegen misselijkheid?

Koffie
En dan koffie.. Ja heerlijk toch dat eerste bakkie pleur in de ochtend? Maar is koffie ook gezond? Een lang verhaal kort; koffie heeft positieve en negatieve eigenschappen. Wanneer je wilt genieten van de gezondheidsvoordelen, maar wilt wegblijven van de nadelen is het advies om 2 tot maximaal 4 koppen gefilterde koffie per dag te drinken. Zelf heb ik jaren geleden de helft van mijn koffieconsumptie ingewisseld voor thee in het kader van meer thee drinken en minder koffie. Ik voelde mij overigens daardoor een stuk minder opgejaagd! Blijkbaar kon ik toch iets minder goed tegen cafeïne dan ik dacht. Luister dus vooral ook goed naar je lichaam en minder met koffie als je er onrustig van wordt. Koffie bevat overigens water en draagt gewoon bij aan de vochtbalans.

En als leefstijlcoach moet ik het toch even benadrukken… drink je koffie en thee zonder suiker.

Melk
Een andere gewoonte in Nederland is het drinken van melk. Het eten danwel drinken van enkele porties zuivel per dag wordt aanbevolen door de Gezondheidsraad. Uitzondering zijn natuurlijk diegene die allergisch zijn of lactose-intolerant. Heb je dat vermoeden? Raadpleeg je huisarts en ga niet onnodig een productgroep schrappen uit je voedingspatroon. Kies je er bewust voor geen zuivel te eten? Zorg dat je voldoende B2, B12 en calcium binnenkrijgt. Zelf ben ik lactose-intolerant en ik kies altijd voor een soja-variant verrijkt met die voedingsstoffen. Een eetpatroon zonder zuivel kan dus prima gezond zijn, als je maar zorgt dat de nodigde voedingstoffen worden vervangen.

Frisdrank
Energiedranken, frisdranken en vruchtensappen kan ik kort over zijn, deze zijn ongezond. Ze bevatten veel suiker en weinig tot geen voedingsstoffen. Beperk deze drankjes tot een verwenmomentje, een uitzondering waar je van geniet.

Smoothies
Maar smoothies dan hoor ik je denken? Nou daar ben ik eerlijk gezegd ook geen voorstander van. Smoothies bevatten ook veel suikers, want in al het fruit dat je er in stopt zitten suikers. Nu zitten er in al dat fruit natuurlijk ook veel gezonde voedingsstoffen, maar je kunt fruit beter eten dan drinken.

Alcohol
En dan tot slot de alcoholische versnaperingen… helaas ook niet gezond, maar dat wist je natuurlijk wel. Oké uit onderzoek blijkt dat het risico op hart- en vaatziekten en dementie iets lager is bij het drinken van één glas alcohol per dag. Echter is het risico op borstkanker bij vrouwen al hoger bij dat ene glas per dag. De vraag is dan of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen.. Meer dan één glas per dag levert alleen maar nadelen op voor de gezondheid. De meeste alcoholische drankjes zitten overigens ook bomvol suikers. En de gezonde stofjes in rode wijn dan? Deze gezonde polyfenolen zijn ook te vinden in bijvoorbeeld pure chocolade, bessen en thee.

Dus houd het in de basis op water, thee, een paar bakjes koffie en wellicht een glas melk.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *