Zijn smoothies gezond?

Smoothies zijn niet zo gezond als je denkt

Veel mensen zweren bij hun smoothie. Je vindt ze terug in allerlei diëten en er zijn boeken vol met recepten voor smoothies voor elk moment van de dag. Maar zijn smoothies wel een goed idee?

Wanneer je groente en fruit in de blender gooit vermaal je de vezels en het is nog maar de vraag of het dan dezelfde gezondheidsvoordelen heeft. Daarnaast verzadigd een drankje minder. Je mist het proces van kauwen en dat heeft veel invloed op je spijsvertering welke al begint in de mond. Dat kauwen geeft namelijk allerlei signaaltjes af zoals bijvoorbeeld een seintje naar de hersenen dat je aan het eten bent. Bovendien stimuleert kauwen de aanmaak van speeksel welke enzymen bevatten die het eten helpen verteren.

Je kan beter kiezen voor het eten van fruit en groenten dan voor het drinken van een smoothie.

Veel smoothies worden ook aangemengd met sap: geen vezels, wel suikers. Vezels zorgen ervoor dat de suikers uit eten langzamer worden opgenomen (dan beperk je dus dat pieken van je bloedsuiker). En het belangrijkste is misschien wel dat je er al snel meer van drinkt dan dat je zou eten aan losse ingrediënten. 4 sinaasappels, handje spinazie, halve avocado, hele banaan.. dat is behoorlijk wat om in een keer te eten! Als je veel fruit – ook nog zonder te kauwen – naar binnen werkt kan je je voorstellen dat je bloedsuiker flink piekt.

Je kunt dus beter kiezen voor het eten van je groenten en fruit. Ben je echt dol op smoothies en kan je geen afscheid van ze nemen? Zorg dan dat je het af en toe doet, niet te veel, maak hem lekker dik zodat je het kan eten met een lepel (voeg bijvoorbeeld haver of kwark toe) en zorg dat de smoothie uit groenten bestaat ipv fruit.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *